Najczęściej
zadawane pytania

Czyli co musisz wiedzieć
przed zapisaniem dziecka
do a.gugu.

Najczęściej zadawane pytania

Czyli co musisz wiedzieć przed zapisaniem dziecka do a.gugu.

Najczęściej
zadawane pytania

Czyli co musisz wiedzieć
przed zapisaniem dziecka
do żłobka.

Adaptacja

O tym jak wygląda proces adaptacji w a.gugu dokładnie opisujemy tutaj:

Tak, w a.gugu adaptacja wspólnie z rodzicem jest dla nas kluczowa.
Jedna, nie musi to być jednak rodzic. Może to być babcia, ciocia, niania – ważne żeby dziecko czuło się z nią dobrze i bezpiecznie.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Mówi się zwykle, żeby nie przeciągać pożegnań w szatni. Jesteśmy jednak absolutnie przeciwne “wyrywaniu” dziecka z Twoich rąk.
Dobrą praktyką jest wyrobienie sobie z dzieckiem nawyku/rytuału, np. buziak w czółko, przybicie piątki. Ustalcie jasne zasady, kiedy wrócisz i co ważne – trzymaj się ich! Nie operuj pojęciami, które dla Twojego dziecka będą abstrakcyjne, jak np. przyjdę o 15:00 lepiej powiedz przyjdę po drugim daniu.
Krótkie, zwięzłe pożegnania bardzo często okazują się najskuteczniejsze, ponieważ dziecko pomimo naburmuszonej miny, czy chwilowego płaczu, szybko zabawia się na sali po zamknięciu drzwi. Dużo trudniej jest wyprowadzić z płaczu dziecko, które zdążyło w szatni ulec długiemu stresującemu rozstaniu, które nie przyniosło żadnego ukojenia. Odwrócenie jego uwagi, gdy jest głęboko rozżalone jest dla nas i dla niego dużo trudniejsze. Jeśli jednak Twoje dziecko, potrzebuje chwilę dłużej poprzytulać się w szatni i pomaga mu to odważniej wejść do sali, to jest to wskazanie by rzeczywiście wybrać się z domu wcześniej i pozwolić sobie na te chwile czułości.

Usypianie w żłobku & przedszkolu

Na czas drzemki zasłaniamy rolety, tak aby w trakcie usypiania w sali panował półmrok. Dzieci powoli wyciszają się w atmosferze spokoju i relaksu, liczba bodźców w tym czasie jest bardzo ograniczona. Włączamy również cichą, delikatną muzykę. Każdy wychowawca w oparciu o własne obserwacje oraz informacje od rodziców (dotyczące sposobu usypiania, przedmiotu przywiązania, rytuałów) może mieć swój własny pomysł na to, co będzie wspierało dzieci w procesie usypiania.
Podczas usypiania całej grupy, odpoczywa na leżaku/materacu. Gdy dzieci zostaną uśpione, wychodzi razem z wychowawcami do drugiej sali, gdzie spędza czas na zabawie.

Dzieci śpią na leżaczku lub materacyku. Pościel jest elementem wyprawki, który musisz dostarczyć do a.gugu. Później będziemy Ci ją cyklicznie oddawać do prania.

Codzienność w żłobku & przedszkolu

Nie, ale staramy się robić to jak najczęściej. Ze spaceru rezygnujemy w przypadku bardzo dużego upału, ulewy, dużego mrozu lub znacznego zanieczyszczenia powietrza.

Dzieci podczas pobytu w a.gugu często używają brudzących materiałów takich jak np. glina, farby, klej, dlatego też mycie rąk i przebieranie się to czynności wykonywane na bieżąco, w zależności od potrzeb.

Zajęcia w a.gugu dzielimy na te które organizowane są w ramach czesnego oraz te dodatkowo płatne (nieobowiązkowe).
O tym jakie zajęcia prowadzimy w ramach czesnego, przeczytasz pod linkiem:

Tak, ale liczy się tutaj umiar i zdrowy rozsądek. Po pierwsze zabawki nie mogą być za małe oraz nie mogą mieć “demontowalnych” części, jak np. kółko od auta. Wszystko co jest małe i demontowalne może zostać połknięte przez inne dzieci.

Urodziny w a.gugu w zależności od oddziału obchodzimy w różny sposób. Najlepiej przed tym dniem, skonsultować się z opiekunką swojego dziecka i ustalić jak przygotować się do tego święta.

Jednym ze sposobów “świętowania” jest wykorzystanie tzw. “urodzinowego słoneczka montessori”. Na środku sali układane jest urodzinowe słoneczko. Na każdym promieniu dzieci układają w odpowiedniej kolejności strzałki z nazwami miesięcy. Ilość promieni odpowiada ilości miesięcy w roku. Na czym polega rytuał? Dziecko wędruje dookoła słońca począwszy od miesiąca w którym się urodziło. I tak dziecko okrąża słoneczko tyle razy, ile skończyło lat. W czasie okrążania słoneczka odwołujemy się do ważniejszych wydarzeń w życiu dziecka od urodzenia np. chrzest, pierwszy ząbek, pierwsze samodzielne kroki, pierwszy wyjazd wakacyjny itp., zaznaczając to stosownym obrazkiem. Dlatego jest tu niezbędne zaangażowanie rodzica, aby przyniósł np. pierwsze ubranka dziecka, czy zdjęcia z czasów niemowlęctwa. Potem zapala się świeczki urodzinowe, dzieci śpiewają piosenkę urodzinową i składają życzenia.

Unikamy słodyczy, a z uwagi na przepisy BHP nie możemy przyjąć domowych wypieków. Dlatego jeśli masz ochotę przynieść podarki dla dzieci, ustal to wcześniej z wychowawcą grupy.

Pedagodzy

Tak, osoby, które pracują z dziećmi mają wcześniejsze doświadczenie, odpowiednie wykształcenie i nasze wewnętrzne a.gugowe szkolenia.
Tak, wszystkie osoby są po kursie pierwszej pomocy. Każdy z członków kadry pedagogicznej, powtarza kurs co dwa lata.

Żłobek: zgodnie z ustawą jest to 8 dzieci na opiekuna. Jednak w a.gugu na jednego opiekuna przypada maksymalnie 5 dzieci.

Przedszkole: zgodnie z ustawą jest to 25 dzieci na nauczyciela. Jednak w a.gugu w każdej 16-19 osobowej grupie jest nauczyciel + asystent, czyli dwóch opiekunów.

Tak, raz na kwartał cały zespół a.gugu uczestniczy w szkoleniach, warsztatach i mentoringach podnoszących kwalifikacje. Prócz tego, w trakcie roku wychowawcy uczestniczą w innych różnego rodzaju szkoleniach, w zależności od zainteresowań i zapotrzebowania danego opiekuna.

Ubiór dziecka

Ważna jest tutaj nie ilość a “kompletność” 🙂 Przyjmujemy, że w szafce dziecka powinny znajdować się minimum dwa komplety ubranek na zmianę. Czyli np. dwie pary spodni, dwie koszulki, dwie pary skarpetek. Jeśli zostawisz dziecku sukienkę, nie zapomnij o rajstopkach. Dlatego tak ważne jest tu wspomniane słowo “komplet” 🙂

Podczas pobytu w a.gugu, Twoje dziecko będzie uczestniczyło w wielu zabawach “brudnych”, jak np. zajęcia sensoplastyczne, sensoryczne. Będzie miało również możliwość samodzielnego jedzenia posiłków, dlatego wybierając garderobę, kieruj się zasadą, że może ona ulec ubrudzeniu czy wyplamieniu. Jeśli chodzi o temperaturę w sali, ma ona minimum 21 stopni, dlatego ubieraj dziecko “na cebulkę”, żeby można było je dowolnie ubierać i rozbierać w zależności od jego aktywności na sali.

Nie musi, ale zalecamy by je posiadało. W ciągu dnia organizujemy wiele zabaw, podczas których podłoga jest brudna. W trakcie posiłków podłoga również jest brudna. Dodatkowo proszę wziąć pod uwagę, że inne dzieci, które mają buciki z twardą podeszwą, mogą nadepnąć na gołą stópkę Waszego dziecka. Dlatego posiadanie kapci jest po prostu wskazane.
Na salę nie wpuszczamy dzieci w biżuterii, z lizakami, gumą do żucia w buzi, itp. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem!
Wychodzimy z założenia, że nie ma złej pogody. Złe (czyt. nieodpowiednie) mogą być tylko ubrania. Dlatego pilnuj by w szafce Twojego dziecka zawsze znajdowało się ubranie odpowiednie do pogody danego dnia. Kombinezon i rękawiczki podczas śnieżnej zimy, czy czapka w upalne dni. Wiemy z doświadczenia, że jeśli rodzice odwożą dziecko do żłobka w trybie “do i z” samochodu, to o tym zapominają.
Wydaje się oczywiste, a jednak tak się jakoś dzieje, że mnóstwo ubranek bywa niepodpisanych. A musisz wiedzieć, że przy naszej gromadce, podczas przebierania całej grupy np. po zupie, łatwo u nas o pomyłki, pomimo najszczerszych chęci. Po wszystkim prowadzimy wewnętrzne “śledztwo” do kogo należy zagubiona np. koszulka. Jeśli jednak nie udaje się nam odgadnąć to ląduje ona w “pudełku na rzeczy niepodpisane”, które znajduje się w szatni. Więc jeśli zginie Wam jakaś część garderoby, warto zaglądać do pudełka 🙂

Posiłki

Oferujemy dzieciom całodzienne wyżywienie, przygotowane przez zewnętrzną firmę cateringową. Ze względu na wymagania wynikające z przepisów BHP, nie przyjmujemy jedzenia przynoszonego przez rodziców.
Oczywiście. Dzieci które nie umieją jeść samodzielnie są karmione przez pedagogów. Otrzymują również swój zestaw sztućców, by mogły podejmować próby jedzenia samodzielnie.
Dokładne informacje dotyczące żywienia dzieci w a.gugu odnajdziesz tutaj.

Metoda BLW opiera się na całkowitym zaufaniu do dziecka i jego możliwości. Dzieci otrzymują posiłki w różnych konsystencjach i fakturach oraz są zachęcane do ich samodzielnego spożywania. Nie boimy się bałaganu w trakcie jedzenia – każde dziecko je w taki sposób, w jaki na dany moment potrafi. Ufamy również, że dzieci samodzielnie regulują swoje żywieniowe potrzeby więc nie zmuszamy do jedzenia.

Nie, proponujemy dzieciom pełnowartościowe posiłki, ale to dzieci decydują o tym ile zjedzą. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia, kierując się zasadą, że dzieci samodzielnie regulują swoje potrzeby żywieniowe i potrafią odróżnić uczucie głodu od uczucia sytości.
Tak. Jeśli dziecko ma potrzebę spożywania mleka, jako uzupełnienie posiłków stałych, to pedagodzy będą przygotowywać mu mieszanki. Wymagamy jednak by mleko przynosić w nieotwartym opakowaniu, abyśmy mogły oznaczyć datę jego rozpoczęcia. Przykładamy dużą uwagę do terminów przydatności do spożycia.

Nocnikowanie

Uważamy, że proces odpieluchowania jest kwestią bardzo indywidualną, każde dziecko uczy się korzystania z toalety w swoim tempie. Nie praktykujemy wysadzania dzieci na nocniki w określonych porach dnia. Zdecydowana większość dzieci pokazuje oznaki gotowości do nauki korzystania z nocnika w okolicy swoich drugich urodzin. Wychowawcy na bieżąco rozmawiają z rodzicami na temat zmian w zakresie samodzielności. Jeśli dziecko zaczęło już w domu z rodzicami proces odpieluchowywania to jest w żłobku wspierane i zachęcane – wychowawcy przypominają o możliwości skorzystania z toalety, ale ostatecznie to dziecko decyduje – nie stosujemy przymusu.
Nie, posiadamy własne, indywidualnie przypisane do danego dziecka.
Odstawienie smoczka oraz odpieluchowanie to procesy, w których wychowawcy mogą rodziców wspierać, ale decyzja o ich rozpoczęciu należy do rodziców. Wychowawcy są z rodzicami w stałym kontakcie i każda informacja o takich zmianach w życiu dziecka jest dla nich bardzo ważna, dlatego nie zapomnij ich o tym poinformować.

Relacje

W a.gugu nie rozwiązujemy wszystkich konfliktów za dzieci, staramy się wykorzystywać wartość konfliktu do nauki i wskazywać na naturalne konsekwencje działań. W przypadku zachowań agresywnych zagrażających bezpieczeństwu innych dzieci reagujemy w stanowczy sposób przerywając zachowanie na które nie mamy zgody. Stosujemy komunikat “stop” i “nie zgadzam się”.

We wspieraniu dzieci w przeżywaniu emocji kluczowa jest ich akceptacja. Nie dzielimy więc emocji na dobre i złe, robimy przestrzeń dla wszystkich, które się pojawiają. Nie mówimy: nie złość się, nic się nie stało, nie ma powodu do płaczu, czy nie trzeba się bać. Towarzyszymy dzieciom w trudnych emocjach i jesteśmy blisko. Staramy się je również nazywać, pomagamy zrozumieć trudną dla dziecka sytuację np. słyszę, że płaczesz, jest ci smutno i przykro.
Wszystkie trudne sytuacje, które zagrażają bezpieczeństwu innych dzieci są przez nas w stanowczy sposób zatrzymywane – komunikujemy dzieciom w sposób werbalny, że nie mamy na to zgody oraz jeśli to konieczne fizycznie zapobiegamy zdarzeniom, np. zatrzymujemy rękę dziecka, które chce uderzyć.
Szanujemy „nie” dziecka i jego granice, szukając rozwiązania danej sytuacji staramy się brać pod uwagę “nie” dziecka. Umiejętność mówienia „nie” jest bardzo ważna – pozwala dbać o własne granice, chronić siebie, sprzyja kształtowaniu się własnej autonomii.

Kwestie organizacyjne

W a.gugu pracujemy w grupach mieszanych. W zależności od żłobka, grup jest mniej lub więcej. Sprawdzisz to tutaj. W każdym żłobku są minimum dwie sale, tak, żeby kiedy dzieci śpią w jednej z nich, w drugiej mogły bawić się te, które nie śpią lub się już obudziły.

Wychodzimy z założenia, że zdjęcia mają moc. A mówienie obrazami jest świetnym uzupełnieniem mówienia słowami. Dlatego każdy ze oddziałów a.gugu prowadzi wewnętrzną grupę zamkniętą na Facebooku, gdzie opiekunowie codziennie (albo prawie codziennie) relacjonują Wam co robią Wasze dzieci, podczas Waszego pobytu w pracy. Do grupy mają dostęp jedynie rodzice dzieciaków, niestety nie przyjmujemy do nich babć, dziadków, cioć czy sąsiadów.
Raz na jakiś czas, wykonujemy w a.gugu fotoreportaże. Najczęściej z różnego rodzaju wydarzeń jak np. dzień babci i dziadka, czy bal karnawałowy. Fotografie prezentujemy na naszej stronie internetowej, skąd można je pobrać. Jeśli chcesz, żeby Twój maluch był na nich widoczny, musisz pamiętać o wyrażeniu na to zgody, podczas podpisywania umowy. W innym przypadku, nie będziemy fotografować Twojego dziecka podczas tych wydarzeń.

Tak, współpracujemy zarówno z psychologiem, jak i logopedą. Nasi pedagogowie na co dzień obserwują dziecko i w razie potrzeby, istnieje możliwość indywidualnej konsultacji.

W przypadku choroby dziecka, rodzic zgłasza jego nieobecność w aplikacji mobilnej.

Jeśli jest to urlop planowany, prosimy o wcześniejszą informację podczas rozmowy z wychowawcą. Jeśli natomiast jest to nagły przypadek (choroba, nagły wyjazd) prosimy nieobecność zaznaczyć w aplikacji mobilnej, godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedzającego nieobecność. Dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po wskazanej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

W a.gugu korzystamy z rozpisanych harmonogramów porządkowych, z podziałem na obowiązki tygodniowe oraz obowiązki codzienne. Każde z pomieszczeń raz w tygodniu jest sprzątane gruntownie, wraz z dezynfekcją powierzchni. Codziennie przedszkole & żłobek są sprzątane “na bieżąco”, czyli są odkurzane i parowane dywany, ścierane podłogi, myte stoliki i krzesła po posiłkach, sprzątane łazienki.
Regularnie dezynfekujemy najczęściej używane “powierzchnie”, takie jak klamki, ciągi komunikacyjne, toalety. Raz w tygodniu ozonujemy wszystkie pomieszczenia.
Do sprzątania używamy certyfikowanych środków czystości. Zwracamy uwagę na ich terminy ważności.

To bardzo ważna zasada. Czas “po śniadaniu” aż “do zupy” jest najbardziej wartościowym czasem do przeprowadzenia różnego rodzaju aktywności zorganizowanych, ponieważ wtedy dzieci są wyspane i najedzone. Są to najoptymalniejsze warunki do skupienia ich uwagi. Jeśli zajęcia są przerywane ciągłym dołączaniem do grupy spóźnialskich, wszystko się nam “rozsypuje” i traci na tym cała grupa.
Zapewne pojawią się sytuacje, kiedy nie będziecie mogli dotrzeć do placówki na czas, np. z powodu umówionej wizyty lekarskiej. Zakładamy, jednak, że takie sytuacje nie zdarzają się za często. Pamiętaj, żeby takie spóźnienie zgłosić wcześniej opiekunom.

Zgodnie z regulaminem i statutem, istnieją u nas tzw. długie weekendy czy przerwa wakacyjna. Jest jednak jedna ważna zasada – wszystkie takie dni ogłaszamy na cały rok z góry. Nigdy nie robimy tego z miesiąca na miesiąc, czy z tygodnia na tydzień. Dajemy Wam w ten sposób szansę na spokojne zaplanowanie sobie urlopu w pracy, etc. Kalendarz pracy a.gugu znajdziecie tutaj.

Opłaty

Tak, wysokość czesnego nie jest uwarunkowana ilością dni jakie Twoje dziecko spędzi w żłobku czy przedszkolu. Czesne płacisz w pełnej wysokości, bez względu na to ile dni w placówce nie było Twojego dziecka.

Tak, pomimo, że Twoje dziecko nie będzie jeszcze pełnowymiarowo korzystać ze żłobka/przedszkola.

Tak, KDR uprawnia Cię do 50% ulgi na wyżywienie dla dziecka.

Jeśli wiesz, że nie będzie Was kolejnego dnia, zgłoś to do godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedniego, dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po obowiązującej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

  • Karta Dużej Rodziny: -50% na wyżywienie
  • Rodzeństwo jednocześnie uczęszczające do placówek a.gugu: -50% na wyżywienie od drugiego dziecka w rodzinie

Adaptacja

O tym jak wygląda proces adaptacji w a.gugu dokładnie opisujemy tutaj:

Tak, w a.gugu adaptacja wspólnie z rodzicem jest dla nas kluczowa.
Jedna, nie musi to być jednak rodzic. Może to być babcia, ciocia, niania – ważne żeby dziecko czuło się z nią dobrze i bezpiecznie.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Mówi się zwykle, żeby nie przeciągać pożegnań w szatni. Jesteśmy jednak absolutnie przeciwne “wyrywaniu” dziecka z Twoich rąk.
Dobrą praktyką jest wyrobienie sobie z dzieckiem nawyku/rytuału, np. buziak w czółko, przybicie piątki. Ustalcie jasne zasady, kiedy wrócisz i co ważne – trzymaj się ich! Nie operuj pojęciami, które dla Twojego dziecka będą abstrakcyjne, jak np. przyjdę o 15:00 lepiej powiedz przyjdę po drugim daniu.
Krótkie, zwięzłe pożegnania bardzo często okazują się najskuteczniejsze, ponieważ dziecko pomimo naburmuszonej miny, czy chwilowego płaczu, szybko zabawia się na sali po zamknięciu drzwi. Dużo trudniej jest wyprowadzić z płaczu dziecko, które zdążyło w szatni ulec długiemu stresującemu rozstaniu, które nie przyniosło żadnego ukojenia. Odwrócenie jego uwagi, gdy jest głęboko rozżalone jest dla nas i dla niego dużo trudniejsze. Jeśli jednak Twoje dziecko, potrzebuje chwilę dłużej poprzytulać się w szatni i pomaga mu to odważniej wejść do sali, to jest to wskazanie by rzeczywiście wybrać się z domu wcześniej i pozwolić sobie na te chwile czułości.

Posiłki

Oferujemy dzieciom całodzienne wyżywienie, przygotowane przez zewnętrzną firmę cateringową. Ze względu na wymagania wynikające z przepisów BHP, nie przyjmujemy jedzenia przynoszonego przez rodziców.
Oczywiście. Dzieci które nie umieją jeść samodzielnie są karmione przez pedagogów. Otrzymują również swój zestaw sztućców, by mogły podejmować próby jedzenia samodzielnie.
Dokładne informacje dotyczące żywienia dzieci w a.gugu odnajdziesz tutaj.

Metoda BLW opiera się na całkowitym zaufaniu do dziecka i jego możliwości. Dzieci otrzymują posiłki w różnych konsystencjach i fakturach oraz są zachęcane do ich samodzielnego spożywania. Nie boimy się bałaganu w trakcie jedzenia – każde dziecko je w taki sposób, w jaki na dany moment potrafi. Ufamy również, że dzieci samodzielnie regulują swoje żywieniowe potrzeby więc nie zmuszamy do jedzenia.

Nie, proponujemy dzieciom pełnowartościowe posiłki, ale to dzieci decydują o tym ile zjedzą. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia, kierując się zasadą, że dzieci samodzielnie regulują swoje potrzeby żywieniowe i potrafią odróżnić uczucie głodu od uczucia sytości.
Tak. Jeśli dziecko ma potrzebę spożywania mleka, jako uzupełnienie posiłków stałych, to pedagodzy będą przygotowywać mu mieszanki. Wymagamy jednak by mleko przynosić w nieotwartym opakowaniu, abyśmy mogły oznaczyć datę jego rozpoczęcia. Przykładamy dużą uwagę do terminów przydatności do spożycia.

Usypianie w żłobku & przedszkolu

Na czas drzemki zasłaniamy rolety, tak aby w trakcie usypiania w sali panował półmrok. Dzieci powoli wyciszają się w atmosferze spokoju i relaksu, liczba bodźców w tym czasie jest bardzo ograniczona. Włączamy również cichą, delikatną muzykę. Każdy wychowawca w oparciu o własne obserwacje oraz informacje od rodziców (dotyczące sposobu usypiania, przedmiotu przywiązania, rytuałów) może mieć swój własny pomysł na to, co będzie wspierało dzieci w procesie usypiania.
Podczas usypiania całej grupy, odpoczywa na leżaku/materacu. Gdy dzieci zostaną uśpione, wychodzi razem z wychowawcami do drugiej sali, gdzie spędza czas na zabawie.

Dzieci śpią na leżaczku lub materacyku. Pościel jest elementem wyprawki, który musisz dostarczyć do a.gugu. Później będziemy Ci ją cyklicznie oddawać do prania.

Nocnikowanie

Uważamy, że proces odpieluchowania jest kwestią bardzo indywidualną, każde dziecko uczy się korzystania z toalety w swoim tempie. Nie praktykujemy wysadzania dzieci na nocniki w określonych porach dnia. Zdecydowana większość dzieci pokazuje oznaki gotowości do nauki korzystania z nocnika w okolicy swoich drugich urodzin. Wychowawcy na bieżąco rozmawiają z rodzicami na temat zmian w zakresie samodzielności. Jeśli dziecko zaczęło już w domu z rodzicami proces odpieluchowywania to jest w żłobku wspierane i zachęcane – wychowawcy przypominają o możliwości skorzystania z toalety, ale ostatecznie to dziecko decyduje – nie stosujemy przymusu.
Nie, posiadamy własne, indywidualnie przypisane do danego dziecka.
Odstawienie smoczka oraz odpieluchowanie to procesy, w których wychowawcy mogą rodziców wspierać, ale decyzja o ich rozpoczęciu należy do rodziców. Wychowawcy są z rodzicami w stałym kontakcie i każda informacja o takich zmianach w życiu dziecka jest dla nich bardzo ważna, dlatego nie zapomnij ich o tym poinformować.

Codzienność w żłobku & przedszkolu

Nie, ale staramy się robić to jak najczęściej. Ze spaceru rezygnujemy w przypadku bardzo dużego upału, ulewy, dużego mrozu lub znacznego zanieczyszczenia powietrza.

Dzieci podczas pobytu w a.gugu często używają brudzących materiałów takich jak np. glina, farby, klej, dlatego też mycie rąk i przebieranie się to czynności wykonywane na bieżąco, w zależności od potrzeb.

Zajęcia w a.gugu dzielimy na te które organizowane są w ramach czesnego oraz te dodatkowo płatne (nieobowiązkowe).
O tym jakie zajęcia prowadzimy w ramach czesnego, przeczytasz pod linkiem:

Tak, ale liczy się tutaj umiar i zdrowy rozsądek. Po pierwsze zabawki nie mogą być za małe oraz nie mogą mieć “demontowalnych” części, jak np. kółko od auta. Wszystko co jest małe i demontowalne może zostać połknięte przez inne dzieci.

Urodziny w a.gugu w zależności od oddziału obchodzimy w różny sposób. Najlepiej przed tym dniem, skonsultować się z opiekunką swojego dziecka i ustalić jak przygotować się do tego święta.

Jednym ze sposobów “świętowania” jest wykorzystanie tzw. “urodzinowego słoneczka montessori”. Na środku sali układane jest urodzinowe słoneczko. Na każdym promieniu dzieci układają w odpowiedniej kolejności strzałki z nazwami miesięcy. Ilość promieni odpowiada ilości miesięcy w roku. Na czym polega rytuał? Dziecko wędruje dookoła słońca począwszy od miesiąca w którym się urodziło. I tak dziecko okrąża słoneczko tyle razy, ile skończyło lat. W czasie okrążania słoneczka odwołujemy się do ważniejszych wydarzeń w życiu dziecka od urodzenia np. chrzest, pierwszy ząbek, pierwsze samodzielne kroki, pierwszy wyjazd wakacyjny itp., zaznaczając to stosownym obrazkiem. Dlatego jest tu niezbędne zaangażowanie rodzica, aby przyniósł np. pierwsze ubranka dziecka, czy zdjęcia z czasów niemowlęctwa. Potem zapala się świeczki urodzinowe, dzieci śpiewają piosenkę urodzinową i składają życzenia.

Unikamy słodyczy, a z uwagi na przepisy BHP nie możemy przyjąć domowych wypieków. Dlatego jeśli masz ochotę przynieść podarki dla dzieci, ustal to wcześniej z wychowawcą grupy.

Relacje

W a.gugu nie rozwiązujemy wszystkich konfliktów za dzieci, staramy się wykorzystywać wartość konfliktu do nauki i wskazywać na naturalne konsekwencje działań. W przypadku zachowań agresywnych zagrażających bezpieczeństwu innych dzieci reagujemy w stanowczy sposób przerywając zachowanie na które nie mamy zgody. Stosujemy komunikat “stop” i “nie zgadzam się”.

We wspieraniu dzieci w przeżywaniu emocji kluczowa jest ich akceptacja. Nie dzielimy więc emocji na dobre i złe, robimy przestrzeń dla wszystkich, które się pojawiają. Nie mówimy: nie złość się, nic się nie stało, nie ma powodu do płaczu, czy nie trzeba się bać. Towarzyszymy dzieciom w trudnych emocjach i jesteśmy blisko. Staramy się je również nazywać, pomagamy zrozumieć trudną dla dziecka sytuację np. słyszę, że płaczesz, jest ci smutno i przykro.
Wszystkie trudne sytuacje, które zagrażają bezpieczeństwu innych dzieci są przez nas w stanowczy sposób zatrzymywane – komunikujemy dzieciom w sposób werbalny, że nie mamy na to zgody oraz jeśli to konieczne fizycznie zapobiegamy zdarzeniom, np. zatrzymujemy rękę dziecka, które chce uderzyć.
Szanujemy „nie” dziecka i jego granice, szukając rozwiązania danej sytuacji staramy się brać pod uwagę “nie” dziecka. Umiejętność mówienia „nie” jest bardzo ważna – pozwala dbać o własne granice, chronić siebie, sprzyja kształtowaniu się własnej autonomii.

Pedagodzy

Tak, osoby, które pracują z dziećmi mają wcześniejsze doświadczenie, odpowiednie wykształcenie i nasze wewnętrzne a.gugowe szkolenia.
Tak, wszystkie osoby są po kursie pierwszej pomocy. Każdy z członków kadry pedagogicznej, powtarza kurs co dwa lata.

Żłobek: zgodnie z ustawą jest to 8 dzieci na opiekuna. Jednak w a.gugu na jednego opiekuna przypada maksymalnie 5 dzieci.

Przedszkole: zgodnie z ustawą jest to 25 dzieci na nauczyciela. Jednak w a.gugu w każdej 16-19 osobowej grupie jest nauczyciel + asystent, czyli dwóch opiekunów.

Tak, raz na kwartał cały zespół a.gugu uczestniczy w szkoleniach, warsztatach i mentoringach podnoszących kwalifikacje. Prócz tego, w trakcie roku wychowawcy uczestniczą w innych różnego rodzaju szkoleniach, w zależności od zainteresowań i zapotrzebowania danego opiekuna.

Kwestie organizacyjne

W a.gugu pracujemy w grupach mieszanych. W zależności od żłobka, grup jest mniej lub więcej. Sprawdzisz to tutaj. W każdym żłobku są minimum dwie sale, tak, żeby kiedy dzieci śpią w jednej z nich, w drugiej mogły bawić się te, które nie śpią lub się już obudziły.

Wychodzimy z założenia, że zdjęcia mają moc. A mówienie obrazami jest świetnym uzupełnieniem mówienia słowami. Dlatego każdy ze oddziałów a.gugu prowadzi wewnętrzną grupę zamkniętą na Facebooku, gdzie opiekunowie codziennie (albo prawie codziennie) relacjonują Wam co robią Wasze dzieci, podczas Waszego pobytu w pracy. Do grupy mają dostęp jedynie rodzice dzieciaków, niestety nie przyjmujemy do nich babć, dziadków, cioć czy sąsiadów.
Raz na jakiś czas, wykonujemy w a.gugu fotoreportaże. Najczęściej z różnego rodzaju wydarzeń jak np. dzień babci i dziadka, czy bal karnawałowy. Fotografie prezentujemy na naszej stronie internetowej, skąd można je pobrać. Jeśli chcesz, żeby Twój maluch był na nich widoczny, musisz pamiętać o wyrażeniu na to zgody, podczas podpisywania umowy. W innym przypadku, nie będziemy fotografować Twojego dziecka podczas tych wydarzeń.

Tak, współpracujemy zarówno z psychologiem, jak i logopedą. Nasi pedagogowie na co dzień obserwują dziecko i w razie potrzeby, istnieje możliwość indywidualnej konsultacji.

W przypadku choroby dziecka, rodzic zgłasza jego nieobecność w aplikacji mobilnej.

Jeśli jest to urlop planowany, prosimy o wcześniejszą informację podczas rozmowy z wychowawcą. Jeśli natomiast jest to nagły przypadek (choroba, nagły wyjazd) prosimy nieobecność zaznaczyć w aplikacji mobilnej, godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedzającego nieobecność. Dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po wskazanej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

W a.gugu korzystamy z rozpisanych harmonogramów porządkowych, z podziałem na obowiązki tygodniowe oraz obowiązki codzienne. Każde z pomieszczeń raz w tygodniu jest sprzątane gruntownie, wraz z dezynfekcją powierzchni. Codziennie przedszkole & żłobek są sprzątane “na bieżąco”, czyli są odkurzane i parowane dywany, ścierane podłogi, myte stoliki i krzesła po posiłkach, sprzątane łazienki.
Regularnie dezynfekujemy najczęściej używane “powierzchnie”, takie jak klamki, ciągi komunikacyjne, toalety. Raz w tygodniu ozonujemy wszystkie pomieszczenia.
Do sprzątania używamy certyfikowanych środków czystości. Zwracamy uwagę na ich terminy ważności.

To bardzo ważna zasada. Czas “po śniadaniu” aż “do zupy” jest najbardziej wartościowym czasem do przeprowadzenia różnego rodzaju aktywności zorganizowanych, ponieważ wtedy dzieci są wyspane i najedzone. Są to najoptymalniejsze warunki do skupienia ich uwagi. Jeśli zajęcia są przerywane ciągłym dołączaniem do grupy spóźnialskich, wszystko się nam “rozsypuje” i traci na tym cała grupa.
Zapewne pojawią się sytuacje, kiedy nie będziecie mogli dotrzeć do placówki na czas, np. z powodu umówionej wizyty lekarskiej. Zakładamy, jednak, że takie sytuacje nie zdarzają się za często. Pamiętaj, żeby takie spóźnienie zgłosić wcześniej opiekunom.

Zgodnie z regulaminem i statutem, istnieją u nas tzw. długie weekendy czy przerwa wakacyjna. Jest jednak jedna ważna zasada – wszystkie takie dni ogłaszamy na cały rok z góry. Nigdy nie robimy tego z miesiąca na miesiąc, czy z tygodnia na tydzień. Dajemy Wam w ten sposób szansę na spokojne zaplanowanie sobie urlopu w pracy, etc. Kalendarz pracy a.gugu znajdziecie tutaj.

Ubiór dziecka

Ważna jest tutaj nie ilość a “kompletność” 🙂 Przyjmujemy, że w szafce dziecka powinny znajdować się minimum dwa komplety ubranek na zmianę. Czyli np. dwie pary spodni, dwie koszulki, dwie pary skarpetek. Jeśli zostawisz dziecku sukienkę, nie zapomnij o rajstopkach. Dlatego tak ważne jest tu wspomniane słowo “komplet” 🙂

Podczas pobytu w a.gugu, Twoje dziecko będzie uczestniczyło w wielu zabawach “brudnych”, jak np. zajęcia sensoplastyczne, sensoryczne. Będzie miało również możliwość samodzielnego jedzenia posiłków, dlatego wybierając garderobę, kieruj się zasadą, że może ona ulec ubrudzeniu czy wyplamieniu. Jeśli chodzi o temperaturę w sali, ma ona minimum 21 stopni, dlatego ubieraj dziecko “na cebulkę”, żeby można było je dowolnie ubierać i rozbierać w zależności od jego aktywności na sali.

Nie musi, ale zalecamy by je posiadało. W ciągu dnia organizujemy wiele zabaw, podczas których podłoga jest brudna. W trakcie posiłków podłoga również jest brudna. Dodatkowo proszę wziąć pod uwagę, że inne dzieci, które mają buciki z twardą podeszwą, mogą nadepnąć na gołą stópkę Waszego dziecka. Dlatego posiadanie kapci jest po prostu wskazane.
Na salę nie wpuszczamy dzieci w biżuterii, z lizakami, gumą do żucia w buzi, itp. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem!
Wychodzimy z założenia, że nie ma złej pogody. Złe (czyt. nieodpowiednie) mogą być tylko ubrania. Dlatego pilnuj by w szafce Twojego dziecka zawsze znajdowało się ubranie odpowiednie do pogody danego dnia. Kombinezon i rękawiczki podczas śnieżnej zimy, czy czapka w upalne dni. Wiemy z doświadczenia, że jeśli rodzice odwożą dziecko do żłobka w trybie “do i z” samochodu, to o tym zapominają.
Wydaje się oczywiste, a jednak tak się jakoś dzieje, że mnóstwo ubranek bywa niepodpisanych. A musisz wiedzieć, że przy naszej gromadce, podczas przebierania całej grupy np. po zupie, łatwo u nas o pomyłki, pomimo najszczerszych chęci. Po wszystkim prowadzimy wewnętrzne “śledztwo” do kogo należy zagubiona np. koszulka. Jeśli jednak nie udaje się nam odgadnąć to ląduje ona w “pudełku na rzeczy niepodpisane”, które znajduje się w szatni. Więc jeśli zginie Wam jakaś część garderoby, warto zaglądać do pudełka 🙂

Opłaty

Tak, wysokość czesnego nie jest uwarunkowana ilością dni jakie Twoje dziecko spędzi w żłobku czy przedszkolu. Czesne płacisz w pełnej wysokości, bez względu na to ile dni w placówce nie było Twojego dziecka.

Tak, pomimo, że Twoje dziecko nie będzie jeszcze pełnowymiarowo korzystać ze żłobka/przedszkola.

Tak, KDR uprawnia Cię do 50% ulgi na wyżywienie dla dziecka.

Jeśli wiesz, że nie będzie Was kolejnego dnia, zgłoś to do godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedniego, dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po obowiązującej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

  • Karta Dużej Rodziny: -50% na wyżywienie
  • Rodzeństwo jednocześnie uczęszczające do placówek a.gugu: -50% na wyżywienie od drugiego dziecka w rodzinie

Adaptacja

O tym jak wygląda proces adaptacji w a.gugu dokładnie opisujemy tutaj:

Tak, w a.gugu adaptacja wspólnie z rodzicem jest dla nas kluczowa.
Jedna, nie musi to być jednak rodzic. Może to być babcia, ciocia, niania – ważne żeby dziecko czuło się z nią dobrze i bezpiecznie.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Mówi się zwykle, żeby nie przeciągać pożegnań w szatni. Jesteśmy jednak absolutnie przeciwne “wyrywaniu” dziecka z Twoich rąk.
Dobrą praktyką jest wyrobienie sobie z dzieckiem nawyku/rytuału, np. buziak w czółko, przybicie piątki. Ustalcie jasne zasady, kiedy wrócisz i co ważne – trzymaj się ich! Nie operuj pojęciami, które dla Twojego dziecka będą abstrakcyjne, jak np. przyjdę o 15:00 lepiej powiedz przyjdę po drugim daniu.
Krótkie, zwięzłe pożegnania bardzo często okazują się najskuteczniejsze, ponieważ dziecko pomimo naburmuszonej miny, czy chwilowego płaczu, szybko zabawia się na sali po zamknięciu drzwi. Dużo trudniej jest wyprowadzić z płaczu dziecko, które zdążyło w szatni ulec długiemu stresującemu rozstaniu, które nie przyniosło żadnego ukojenia. Odwrócenie jego uwagi, gdy jest głęboko rozżalone jest dla nas i dla niego dużo trudniejsze. Jeśli jednak Twoje dziecko, potrzebuje chwilę dłużej poprzytulać się w szatni i pomaga mu to odważniej wejść do sali, to jest to wskazanie by rzeczywiście wybrać się z domu wcześniej i pozwolić sobie na te chwile czułości.

Posiłki

Oferujemy dzieciom całodzienne wyżywienie, przygotowane przez zewnętrzną firmę cateringową. Ze względu na wymagania wynikające z przepisów BHP, nie przyjmujemy jedzenia przynoszonego przez rodziców.
Oczywiście. Dzieci które nie umieją jeść samodzielnie są karmione przez pedagogów. Otrzymują również swój zestaw sztućców, by mogły podejmować próby jedzenia samodzielnie.
Dokładne informacje dotyczące żywienia dzieci w a.gugu odnajdziesz tutaj.

Metoda BLW opiera się na całkowitym zaufaniu do dziecka i jego możliwości. Dzieci otrzymują posiłki w różnych konsystencjach i fakturach oraz są zachęcane do ich samodzielnego spożywania. Nie boimy się bałaganu w trakcie jedzenia – każde dziecko je w taki sposób, w jaki na dany moment potrafi. Ufamy również, że dzieci samodzielnie regulują swoje żywieniowe potrzeby więc nie zmuszamy do jedzenia.

Nie, proponujemy dzieciom pełnowartościowe posiłki, ale to dzieci decydują o tym ile zjedzą. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia, kierując się zasadą, że dzieci samodzielnie regulują swoje potrzeby żywieniowe i potrafią odróżnić uczucie głodu od uczucia sytości.
Tak. Jeśli dziecko ma potrzebę spożywania mleka, jako uzupełnienie posiłków stałych, to pedagodzy będą przygotowywać mu mieszanki. Wymagamy jednak by mleko przynosić w nieotwartym opakowaniu, abyśmy mogły oznaczyć datę jego rozpoczęcia. Przykładamy dużą uwagę do terminów przydatności do spożycia.

Usypianie w żłobku & przedszkolu

Na czas drzemki zasłaniamy rolety, tak aby w trakcie usypiania w sali panował półmrok. Dzieci powoli wyciszają się w atmosferze spokoju i relaksu, liczba bodźców w tym czasie jest bardzo ograniczona. Włączamy również cichą, delikatną muzykę. Każdy wychowawca w oparciu o własne obserwacje oraz informacje od rodziców (dotyczące sposobu usypiania, przedmiotu przywiązania, rytuałów) może mieć swój własny pomysł na to, co będzie wspierało dzieci w procesie usypiania.
Podczas usypiania całej grupy, odpoczywa na leżaku/materacu. Gdy dzieci zostaną uśpione, wychodzi razem z wychowawcami do drugiej sali, gdzie spędza czas na zabawie.

Dzieci śpią na leżaczku lub materacyku. Pościel jest elementem wyprawki, który musisz dostarczyć do a.gugu. Później będziemy Ci ją cyklicznie oddawać do prania.

Nocnikowanie

Uważamy, że proces odpieluchowania jest kwestią bardzo indywidualną, każde dziecko uczy się korzystania z toalety w swoim tempie. Nie praktykujemy wysadzania dzieci na nocniki w określonych porach dnia. Zdecydowana większość dzieci pokazuje oznaki gotowości do nauki korzystania z nocnika w okolicy swoich drugich urodzin. Wychowawcy na bieżąco rozmawiają z rodzicami na temat zmian w zakresie samodzielności. Jeśli dziecko zaczęło już w domu z rodzicami proces odpieluchowywania to jest w żłobku wspierane i zachęcane – wychowawcy przypominają o możliwości skorzystania z toalety, ale ostatecznie to dziecko decyduje – nie stosujemy przymusu.
Nie, posiadamy własne, indywidualnie przypisane do danego dziecka.
Odstawienie smoczka oraz odpieluchowanie to procesy, w których wychowawcy mogą rodziców wspierać, ale decyzja o ich rozpoczęciu należy do rodziców. Wychowawcy są z rodzicami w stałym kontakcie i każda informacja o takich zmianach w życiu dziecka jest dla nich bardzo ważna, dlatego nie zapomnij ich o tym poinformować.

Codzienność w żłobku & przedszkolu

Nie, ale staramy się robić to jak najczęściej. Ze spaceru rezygnujemy w przypadku bardzo dużego upału, ulewy, dużego mrozu lub znacznego zanieczyszczenia powietrza.

Dzieci podczas pobytu w a.gugu często używają brudzących materiałów takich jak np. glina, farby, klej, dlatego też mycie rąk i przebieranie się to czynności wykonywane na bieżąco, w zależności od potrzeb.

Zajęcia w a.gugu dzielimy na te które organizowane są w ramach czesnego oraz te dodatkowo płatne (nieobowiązkowe).
O tym jakie zajęcia prowadzimy w ramach czesnego, przeczytasz pod linkiem:

Tak, ale liczy się tutaj umiar i zdrowy rozsądek. Po pierwsze zabawki nie mogą być za małe oraz nie mogą mieć “demontowalnych” części, jak np. kółko od auta. Wszystko co jest małe i demontowalne może zostać połknięte przez inne dzieci.

Urodziny w a.gugu w zależności od oddziału obchodzimy w różny sposób. Najlepiej przed tym dniem, skonsultować się z opiekunką swojego dziecka i ustalić jak przygotować się do tego święta.

Jednym ze sposobów “świętowania” jest wykorzystanie tzw. “urodzinowego słoneczka montessori”. Na środku sali układane jest urodzinowe słoneczko. Na każdym promieniu dzieci układają w odpowiedniej kolejności strzałki z nazwami miesięcy. Ilość promieni odpowiada ilości miesięcy w roku. Na czym polega rytuał? Dziecko wędruje dookoła słońca począwszy od miesiąca w którym się urodziło. I tak dziecko okrąża słoneczko tyle razy, ile skończyło lat. W czasie okrążania słoneczka odwołujemy się do ważniejszych wydarzeń w życiu dziecka od urodzenia np. chrzest, pierwszy ząbek, pierwsze samodzielne kroki, pierwszy wyjazd wakacyjny itp., zaznaczając to stosownym obrazkiem. Dlatego jest tu niezbędne zaangażowanie rodzica, aby przyniósł np. pierwsze ubranka dziecka, czy zdjęcia z czasów niemowlęctwa. Potem zapala się świeczki urodzinowe, dzieci śpiewają piosenkę urodzinową i składają życzenia.

Unikamy słodyczy, a z uwagi na przepisy BHP nie możemy przyjąć domowych wypieków. Dlatego jeśli masz ochotę przynieść podarki dla dzieci, ustal to wcześniej z wychowawcą grupy.

Relacje

W a.gugu nie rozwiązujemy wszystkich konfliktów za dzieci, staramy się wykorzystywać wartość konfliktu do nauki i wskazywać na naturalne konsekwencje działań. W przypadku zachowań agresywnych zagrażających bezpieczeństwu innych dzieci reagujemy w stanowczy sposób przerywając zachowanie na które nie mamy zgody. Stosujemy komunikat “stop” i “nie zgadzam się”.

We wspieraniu dzieci w przeżywaniu emocji kluczowa jest ich akceptacja. Nie dzielimy więc emocji na dobre i złe, robimy przestrzeń dla wszystkich, które się pojawiają. Nie mówimy: nie złość się, nic się nie stało, nie ma powodu do płaczu, czy nie trzeba się bać. Towarzyszymy dzieciom w trudnych emocjach i jesteśmy blisko. Staramy się je również nazywać, pomagamy zrozumieć trudną dla dziecka sytuację np. słyszę, że płaczesz, jest ci smutno i przykro.
Wszystkie trudne sytuacje, które zagrażają bezpieczeństwu innych dzieci są przez nas w stanowczy sposób zatrzymywane – komunikujemy dzieciom w sposób werbalny, że nie mamy na to zgody oraz jeśli to konieczne fizycznie zapobiegamy zdarzeniom, np. zatrzymujemy rękę dziecka, które chce uderzyć.
Szanujemy „nie” dziecka i jego granice, szukając rozwiązania danej sytuacji staramy się brać pod uwagę “nie” dziecka. Umiejętność mówienia „nie” jest bardzo ważna – pozwala dbać o własne granice, chronić siebie, sprzyja kształtowaniu się własnej autonomii.

Pedagodzy

Tak, osoby, które pracują z dziećmi mają wcześniejsze doświadczenie, odpowiednie wykształcenie i nasze wewnętrzne a.gugowe szkolenia.
Tak, wszystkie osoby są po kursie pierwszej pomocy. Każdy z członków kadry pedagogicznej, powtarza kurs co dwa lata.

Żłobek: zgodnie z ustawą jest to 8 dzieci na opiekuna. Jednak w a.gugu na jednego opiekuna przypada maksymalnie 5 dzieci.

Przedszkole: zgodnie z ustawą jest to 25 dzieci na nauczyciela. Jednak w a.gugu w każdej 16-19 osobowej grupie jest nauczyciel + asystent, czyli dwóch opiekunów.

Tak, raz na kwartał cały zespół a.gugu uczestniczy w szkoleniach, warsztatach i mentoringach podnoszących kwalifikacje. Prócz tego, w trakcie roku wychowawcy uczestniczą w innych różnego rodzaju szkoleniach, w zależności od zainteresowań i zapotrzebowania danego opiekuna.

Kwestie organizacyjne

W a.gugu pracujemy w grupach mieszanych. W zależności od żłobka, grup jest mniej lub więcej. Sprawdzisz to tutaj. W każdym żłobku są minimum dwie sale, tak, żeby kiedy dzieci śpią w jednej z nich, w drugiej mogły bawić się te, które nie śpią lub się już obudziły.

Wychodzimy z założenia, że zdjęcia mają moc. A mówienie obrazami jest świetnym uzupełnieniem mówienia słowami. Dlatego każdy ze oddziałów a.gugu prowadzi wewnętrzną grupę zamkniętą na Facebooku, gdzie opiekunowie codziennie (albo prawie codziennie) relacjonują Wam co robią Wasze dzieci, podczas Waszego pobytu w pracy. Do grupy mają dostęp jedynie rodzice dzieciaków, niestety nie przyjmujemy do nich babć, dziadków, cioć czy sąsiadów.
Raz na jakiś czas, wykonujemy w a.gugu fotoreportaże. Najczęściej z różnego rodzaju wydarzeń jak np. dzień babci i dziadka, czy bal karnawałowy. Fotografie prezentujemy na naszej stronie internetowej, skąd można je pobrać. Jeśli chcesz, żeby Twój maluch był na nich widoczny, musisz pamiętać o wyrażeniu na to zgody, podczas podpisywania umowy. W innym przypadku, nie będziemy fotografować Twojego dziecka podczas tych wydarzeń.

Tak, współpracujemy zarówno z psychologiem, jak i logopedą. Nasi pedagogowie na co dzień obserwują dziecko i w razie potrzeby, istnieje możliwość indywidualnej konsultacji.

W przypadku choroby dziecka, rodzic zgłasza jego nieobecność w aplikacji mobilnej.

Jeśli jest to urlop planowany, prosimy o wcześniejszą informację podczas rozmowy z wychowawcą. Jeśli natomiast jest to nagły przypadek (choroba, nagły wyjazd) prosimy nieobecność zaznaczyć w aplikacji mobilnej, godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedzającego nieobecność. Dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po wskazanej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

W a.gugu korzystamy z rozpisanych harmonogramów porządkowych, z podziałem na obowiązki tygodniowe oraz obowiązki codzienne. Każde z pomieszczeń raz w tygodniu jest sprzątane gruntownie, wraz z dezynfekcją powierzchni. Codziennie przedszkole & żłobek są sprzątane “na bieżąco”, czyli są odkurzane i parowane dywany, ścierane podłogi, myte stoliki i krzesła po posiłkach, sprzątane łazienki.
Regularnie dezynfekujemy najczęściej używane “powierzchnie”, takie jak klamki, ciągi komunikacyjne, toalety. Raz w tygodniu ozonujemy wszystkie pomieszczenia.
Do sprzątania używamy certyfikowanych środków czystości. Zwracamy uwagę na ich terminy ważności.

To bardzo ważna zasada. Czas “po śniadaniu” aż “do zupy” jest najbardziej wartościowym czasem do przeprowadzenia różnego rodzaju aktywności zorganizowanych, ponieważ wtedy dzieci są wyspane i najedzone. Są to najoptymalniejsze warunki do skupienia ich uwagi. Jeśli zajęcia są przerywane ciągłym dołączaniem do grupy spóźnialskich, wszystko się nam “rozsypuje” i traci na tym cała grupa.
Zapewne pojawią się sytuacje, kiedy nie będziecie mogli dotrzeć do placówki na czas, np. z powodu umówionej wizyty lekarskiej. Zakładamy, jednak, że takie sytuacje nie zdarzają się za często. Pamiętaj, żeby takie spóźnienie zgłosić wcześniej opiekunom.

Zgodnie z regulaminem i statutem, istnieją u nas tzw. długie weekendy czy przerwa wakacyjna. Jest jednak jedna ważna zasada – wszystkie takie dni ogłaszamy na cały rok z góry. Nigdy nie robimy tego z miesiąca na miesiąc, czy z tygodnia na tydzień. Dajemy Wam w ten sposób szansę na spokojne zaplanowanie sobie urlopu w pracy, etc. Kalendarz pracy a.gugu znajdziecie tutaj.

Ubiór dziecka

Ważna jest tutaj nie ilość a “kompletność” 🙂 Przyjmujemy, że w szafce dziecka powinny znajdować się minimum dwa komplety ubranek na zmianę. Czyli np. dwie pary spodni, dwie koszulki, dwie pary skarpetek. Jeśli zostawisz dziecku sukienkę, nie zapomnij o rajstopkach. Dlatego tak ważne jest tu wspomniane słowo “komplet” 🙂

Podczas pobytu w a.gugu, Twoje dziecko będzie uczestniczyło w wielu zabawach “brudnych”, jak np. zajęcia sensoplastyczne, sensoryczne. Będzie miało również możliwość samodzielnego jedzenia posiłków, dlatego wybierając garderobę, kieruj się zasadą, że może ona ulec ubrudzeniu czy wyplamieniu. Jeśli chodzi o temperaturę w sali, ma ona minimum 21 stopni, dlatego ubieraj dziecko “na cebulkę”, żeby można było je dowolnie ubierać i rozbierać w zależności od jego aktywności na sali.

Nie musi, ale zalecamy by je posiadało. W ciągu dnia organizujemy wiele zabaw, podczas których podłoga jest brudna. W trakcie posiłków podłoga również jest brudna. Dodatkowo proszę wziąć pod uwagę, że inne dzieci, które mają buciki z twardą podeszwą, mogą nadepnąć na gołą stópkę Waszego dziecka. Dlatego posiadanie kapci jest po prostu wskazane.
Na salę nie wpuszczamy dzieci w biżuterii, z lizakami, gumą do żucia w buzi, itp. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem!
Wychodzimy z założenia, że nie ma złej pogody. Złe (czyt. nieodpowiednie) mogą być tylko ubrania. Dlatego pilnuj by w szafce Twojego dziecka zawsze znajdowało się ubranie odpowiednie do pogody danego dnia. Kombinezon i rękawiczki podczas śnieżnej zimy, czy czapka w upalne dni. Wiemy z doświadczenia, że jeśli rodzice odwożą dziecko do żłobka w trybie “do i z” samochodu, to o tym zapominają.
Wydaje się oczywiste, a jednak tak się jakoś dzieje, że mnóstwo ubranek bywa niepodpisanych. A musisz wiedzieć, że przy naszej gromadce, podczas przebierania całej grupy np. po zupie, łatwo u nas o pomyłki, pomimo najszczerszych chęci. Po wszystkim prowadzimy wewnętrzne “śledztwo” do kogo należy zagubiona np. koszulka. Jeśli jednak nie udaje się nam odgadnąć to ląduje ona w “pudełku na rzeczy niepodpisane”, które znajduje się w szatni. Więc jeśli zginie Wam jakaś część garderoby, warto zaglądać do pudełka 🙂

Opłaty

Tak, wysokość czesnego nie jest uwarunkowana ilością dni jakie Twoje dziecko spędzi w żłobku czy przedszkolu. Czesne płacisz w pełnej wysokości, bez względu na to ile dni w placówce nie było Twojego dziecka.

Tak, pomimo, że Twoje dziecko nie będzie jeszcze pełnowymiarowo korzystać ze żłobka/przedszkola.

Tak, KDR uprawnia Cię do 50% ulgi na wyżywienie dla dziecka.

Jeśli wiesz, że nie będzie Was kolejnego dnia, zgłoś to do godziny wskazanej w umowie, dnia poprzedniego, dzięki temu nie zostanie zamówiony dla Twojego dziecka posiłek, a Ty nie zostaniesz za niego obciążony. Jeśli nieobecność zgłosisz po obowiązującej godzinie musisz liczyć się z tym, że będziesz musiał zapłacić za wyżywienie danego dnia, pomimo Waszej nieobecności.

  • Karta Dużej Rodziny: -50% na wyżywienie
  • Rodzeństwo jednocześnie uczęszczające do placówek a.gugu: -50% na wyżywienie od drugiego dziecka w rodzinie